Design: Trender i tiden

Designerens jobb er å fange impulsene i tiden og gjenkjenne trendene før de treffer markedet. Her har vi samlet noen av de mest markante designtrendene akkurat nå. La deg inspirere! 

Designtrendene forandres kontinuerlig. Påvirkningen kommer fra mange kanter, blant annet fra moteindustrien, media og teknologi. Trendene sniker seg sakte inn i ulike bransjer og områder, for så å forsvinne igjen. Men ikke helt. Noen av impulsene blir igjen, utvikles og videreføres til neste års trender. Her er noen av hovedmomentene i de mest markante trendene.

Former

Geometriske mønster og former har lenge vært assosiert med 1980-tallet og betraktet som «old school». De siste årene har imidlertid denne trenden igjen begynt å blomstre. Geometriske former gir liv og bevegelse i designet, enten det er hele mønster eller mindre elementer og detaljer. Det kan også være effektfullt å bryte opp fotografier til geometriske former. 

Illustrasjoner

Fotografier og illustrasjoner er viktige virkemidler i visuell kommunikasjon. Såkalte stock-bilder, det vil si byrå­bilder som illustrerer spesifikke tema, er fortsatt mye brukt, men et økende antall kunder foretrekker skreddersydde foto­grafier og illustrasjoner. Ønsker du et unikt uttrykk som blir husket, ta kontakt med en grafisk designer, illustratør eller fotograf. Det sikrer originalitet i tillegg til at du får kom­munisert nøyaktig det budskapet du ønsker. 


Farger

Fargeoverganger, det vil si farger med glidende overgang fra den ene til den andre, er en av de største trendene akkurat nå. Trenden med fargeovergang kom snikende i 2016 og spredde seg raskt. Kanskje har du lagt merke til endringen i Instagram-logoen? Nylig endret de logoen fra et flatt brunbeige kamera­ikon til et stilistisk kamera med flerfarget bakgrunn med nettopp glidende fargeoverganger. I dagens trendbilde har nøytrale farger langt på vei måttet vike for friske og spreke farger som sier Se meg! Grønn er en av disse se-meg-fargene, ofte i en forfriskende gulgrønn nyanse som symboliserer en ny begynnelse. De grønne fargenyansene finner vi nå både i mote og interiør, så vel som i grafisk design. Bruker du dristige farger i kommunika­sjonen din, enten grønne eller andre spreke farger, er du med andre ord helt i tråd med trendbildet. 


Kreativ lek

Essensen av årets designtrender er kampen mellom den frie, lekne kreativiteten og den litt for rene og perfekte estetikken. La deg rive med av inspirerende trender og utforsk nye stiler og uttrykk. Bli med og lek!


Logodesign

Logo er en viktig del av et helhetlig visuelt uttrykk. Skal du være synlig i jungelen av inntrykk kan enkelhet være veien å gå. Trenden er nemlig at store merkevarer i økende grad går over til et enklere design. På denne måten blir logoen tilpasset alle flater fra nett til mobil. Et godt eksempel er Googles logo som i 2015 fikk ny og enklere form.

Det minimalistiske formspråket er kommet for å bli. Det kjennetegnes av enkle, rette linjer, rene flater og geometriske former. Virkemidlene er redusert til et minimum, desto større effekt har virkemidlene som brukes. Se for eksempel på den ikoniske Nike-logoen: en enkel buet linje som har vært uendret i flere tiår, lett gjenkjennelig over hele verden. Mens trender kommer og går, lever det minimalistiske designet i beste velgående. Minimalismen er tidløs, og en enkel logo er lett å huske. Uttrykket «less is more» er kanskje en klisjé, men ikke mindre sant av den grunn. 

Kreativ bruk av negativt rom er et annet effektivt virkemiddel innen logodesign. Negativt rom er det rommet som oppstår mellom elementene i et design. De nye formene som dannes i det negative rommet gir mer dybde til logoen – som igjen kan skape en dobbel betydning eller understreker budskapet du vil formidle. 

Også den håndtegnede retro-stilen har vært populær i et par år, et «hipster-uttrykk» som er mye brukt i café- og restaurantlogoer. Stilen passer godt for bedrifter som vil fremstå som autentiske og genuine med fokus på håndverk og tradisjon.

No items found.
Stikkord
Inspirasjon

Les også
‍_

Et utvalg av prosjekter vi er stolte av

Spørsmål? Ta kontakt, så hjelper vi deg gjerne