Papir er også design

Matt eller blankt. Tynt eller tykt. Her er en innføring i noe av det viktigste du må tenke på når du velger papir.

Som med det meste annet bør heller ikke valg av papir overlates til tilfeldighetene. Hvilken type papir du velger, betyr mye for sluttresultatet, enten du skal trykke visittkort, brosjyrer, magasiner, plakater, emballasje eller noe helt annet. Papirkvaliteten bidrar også til helhetsinntrykket og bør være en gjennomtenkt del av bedriftens visuelle identitet.

Lever i beste velgående

For et par tiår tilbake trodde mange at papir nærmest ville gå av moten, i hvert fall langt på vei bli erstattet av digitale medier. De har delvis fått rett, men ikke helt. Selv i dagens digitale verden omgir vi oss med papir hver eneste dag, noe av ren nødvendighet, som tørkepapir og dopapir. I andre tilfeller brukes papir fremdeles fordi det er en god måte å kommunisere på, som i aviser, magasiner og bøker, eller rett og slett fordi det er praktisk, for eksempel i form av papiremballasje, papp eller gavepapir.

Viktig for helhetsinntrykket

Vi lever i en verden av papir, kanskje uten å ofre det en tanke, men for en designer er papir langt ifra bare papir. Det gjelder å ta bevisste valg, mener designerteamet hos BK.

– Mange tenker at valg av papir er siste ledd i en designprosess. Faktisk bør papirtype- og
kvalitet vurderes før designet er spikret. Papiret har stor betydning for helhetsinntrykket. Driver du for eksempel med økologisk matproduksjon, vil neppe høyglanset papir skape de rette assosiasjonene. Skal du derimot lage en trykksak der bildene er viktigst, er det kanskje nettopp det du trenger. Poenget er at valg av papir i stor grad påvirker det fysiske sluttresultatet, og dermed også det etterlatte inntrykket hos mottakeren.

Gir merverdi til budskapet

I et godt gjennomarbeidet grafisk uttrykk er det en klar fordel at papiret er en integrert del av designet, ikke bare en tilfeldig valgt overflate. På samme måte som bilder, farger og typografi er en del av et visuelt uttrykk, bidrar også papirvalget til helheten. Riktig valg av papir gir merverdi til både budskapet og trykksaken. Feil papirvalg kan gjøre det motsatte. Har du brukt tid og ressurser på å utvikle et design, er det synd hvis det svikter på oppløpssiden.

– I dagens harde konkurranse gjelder det å være både synlig og unik. Et gjennomtenkt og kanskje utradisjonelt valg kan bidra til det. Papir som yter merkevaren og budskapet rettferdighet og som skaper en rød tråd, kan være en god investering. Billigst er ikke alltid best, i hvert fall ikke når en trykksak skal bidra til å bygge merkevaren som helhet, understreker designerne.

No items found.
Stikkord
Inspirasjon

Les også
‍_

Et utvalg av prosjekter vi er stolte av

Spørsmål? Ta kontakt, så hjelper vi deg gjerne

Smilende kvinne som holder en laptop