Nytt digitalt byrå i BK
BK Gruppen og Aktiweb har gått sammen og opprettet BK Aktiweb. Dette danner grunnlaget for utforskning av splitter ny teknologi og utvikling av inspirerte løsninger for nye og eksisterende kunder.
Riktig produktemballasje kan bety et leve eller ikke leve for et produkt. Emballasjen skal beskytte produktet og samtidig være prikken over i-en som inspirerer, informerer og gir kunden en god handleopplevelse.
BK leverer et bredt spekter av emballasje i små og store volum. Noe er standard størrelse og fasong, men svært ofte skreddersys, designes og tilpasses emballasjen etter kundenes behov og ønsker.
– Ved valg av emballasje er det viktig å vite mest mulig om bruksområde, målgruppe og hvor og hvordan emballasjen skal presenteres. Mange av eskene skal inn i nye maskiner for videre pakking, noe vi tar hensyn til i utformingen. Skal produktene sendes i posten, må vi også ta hensyn til blant annet høyde og bredde for å holde kundens portokostnader nede, sier Per Arne Strandbakken, grafisk rådgiver i BK.
Jon Lønneberg er emballasjekonstruktør og daglig leder i BK Logistikk. Han understreker hvor viktig det er å jobbe tett med kundene for å finne den beste og mest lønnsomme løsningen.
– Vår materialkunnskap og kompetanse på emballasjens egenskaper, for eksempel bæreevne, følsomhet for fukt og temperatur, er avgjørende for at kunden skal få et optimalt produkt, sier han.
Materialkunnskap omfatter også kjennskap til lover og regler, ikke minst når det gjelder emballasje til mat.
– I 2015 ble kravene til matvareemballering skjerpet, med økt krav til produktinformasjon. I og med at det ikke alltid er plass til denne informasjonen på en etikett, bruker stadig flere produsenter emballasjen for å informere om innhold og produktegenskaper, sier Lønneberg.
Godt design og riktig emballasje kan hjelpe deg å vinne slaget om kundene.
– God emballasje øker salget og kan styrke produktets etterlatte inntrykk. Vi leverer for eksempel en del bag-in-boxer, blant annet til produsenter av eplesaft. Trykk på grå miljøkartong bidrar til å skape assosiasjoner til et produkt som er sunt og naturlig. Godt design og riktig emballasje kan rett og slett hjelpe deg å vinne slaget om kundene, poengterer Strandbakken.
Emballasjedesign er et eget fag og det gjelder å begynne i riktig ende.
– Å lage designet før man vet hvordan esken vil se ut med alle tekniske spesifikasjoner, kan være som å sy gardiner før du vet vinduets høyde og bredde, sier Per Arne Strandbakken.
BK har egne grafikere og designere med lang erfaring innen emballasjedesign. Som regel lønner det seg både økonomisk og praktisk å begynne med selve emballasjen.
– Basert på emballasjens fasong, med bretter, klaffer og fliker som skal her og der, kan det visuelle designet skapes. At vi har emballasjekonstruktører, designere og emballasjeproduksjon under samme tak, er både praktisk og økonomisk for bedriftene som benytter seg av våre tjenester, poengterer Strandbakken.